Výchovný program
Človek sa môže stať človekom iba pomocou výchovy
ŠKD – TVOJ DRUHÝ DOMOV
Obsah výchovného programu:
Názov programu, motto
SWOT analýza
Charakteristika ŠKD
Vlastné ciele a poslanie výchovy
Zameranie ŠKD
Stratégia výchovno-vzdelávacej činnosti
Kľúčové kompetencie
Formy výchovy a vzdelávania
Tematické oblasti výchovy
Cieľové zameranie výchovných oblastí
Výchovný plán /výchovné štandardy, výchovné osnovy/
Personálne zabezpečenie
Materiálno-technické a priestorové podmienky
Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov ŠKD
Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
Prílohy:
Spoločné a príležitostné akcie ŠKD
Režim dňa
Vnútorný poriadok ŠKD
SWOT analýza ŠKD
Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v ŠKD vychádzajú zo školského zákona a analýzy podmienok ŠKD – SWOT analýza, na ktorej vypracovaní sa podieľali všetky vychovávateľky ŠKD. SWOT analýzu vypracovali na základe : údajov z hodnotiacich správ, zo spätnej väzby so žiakmi, rodičmi, z dlhodobého pozorovania a porovnávania s inými školskými klubmi detí.
Závery SWOT analýzy ŠKD
Silné stránky
· meno školy, ktorej súčasťou je ŠKD
· škola s regionálnou pôsobnosťou – spádové obce
· dlhodobá tradícia
· ústretovosť vedenia školy k práci ŠKD
· kvalifikovanosť vychovávateliek
· individuálny prístup k deťom
· dobrá spolupráca s rodičmi
· aktívna spolupráca s triednymi učiteľkami
· využívanie k činnosti: telocvične, umelého trávového ihriska, školského dvora, trávnikov, klubovne ŠKD, počítačových miestnosti
· ďalšie vzdelávania vychovávateliek
· raňajšie schádzanie detí
· predĺženie Režimu dňa do 17,30 hod.
Slabé stránky
· nie sú k dispozícií vlastné priestory – činnosť sa realizuje v triedach
· oddelenia ŠKD sú tvorené deťmi z viacerých tried
· migrácia detí počas činnosti – ZUŠ, krúžky CVČ, školy...
· nerešpektovanie časového harmonogramu zo strany rodičov
Príležitosti
· propagácia činnosti ŠKD na verejnosti- kultúrne vystúpenia, webová stránka ŠKD
· sociálna služba rodičom
· zapojenie sa do tvorby projektov
· získať nových spolupracovníkov / sponzorov/
Ohrozenia
· obmedzené materiálne zabezpečenie
· nepriaznivý demografický vývoj
· stúpajúca nezamestnanosť
· znižovanie statusu pedagóga v spoločnosti
I. CHARAKTERISTIKA ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
Výchova je proces dynamický, menlivý a tvorivý. Dôkazom toho je aj naša práca v školskom klube detí. Výchovou mimo vyučovania chápeme čas strávený so žiakmi mimo vyučovania, mimo rodiny, v sociálnom prostredí pod vedením vychovávateliek. Táto činnosť naväzuje na výchovné pôsobenie po povinnom školskom vyučovaní. Výchova v školskom klube detí je jednou z najznámejších a najvýznamnejších foriem starostlivosti o deti mladšieho školského veku v čase mimo vyučovania.
Náš ŠKD nie je iba pokračovaním školského vzdelávania. Nechceme byť iba „servisom“ pre deti.
Snažíme sa :
- poskytnúť deťom priestor pre oddych a relaxáciu
- vytvoriť podmienky , aby sa deti mohli kvalitne pripraviť na vyučovanie
- podporovať deti k vytváraniu priateľským vzťahom s rovesníkmi
- pomáhať deťom realizovať sa v činnostiach, ktoré ich zaujímajú
- učiť deti aktívne oddychovať
- podporovať tvorivosť detí
1.1. Veľkosť ŠKD
Náš ŠKD je súčasťou plno organizovanej základnej školy. Poskytujeme výchovu a vzdelávanie, mimo vyučovania pre 254 detí 1.- 4. ročníka. základnej školy zaradených do nášho ŠKD. Kapacita ŠKD je250 detí. Celkove je v ŠKD 10 oddelení.
Priemerný počet detí v oddeleniach je 25. ŠKD je umiestnený na prvom poschodí, v budove ročníkov 1.- 4. Pre potreby ŠKD máme vyčlenené triedy a herňu v budove 1.- 4. ročníkov.
Máme k dispozícii telocvičňu na 1 hodinu 3x týždenne, školské ihrisko v popoludňajších hodinách 4 x týždenne.
Na dobrej úrovni máme najmä didaktické hry, hračky, športové vybavenie.
Výška mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosti ŠKD je určená všeobecným záväzným nariadením zriaďovateľa ŠKD Konkrétna výška príspevku je uvedená v rozhodnutí riaditeľa ŠKD na príslušný školský rok.
1.2.Charakteristika detí
V ŠKD sú deti základnej školy Bytča, Ulica mieru 1235.
Deti do ŠKD prijímame na nasledujúci školský rok do 10.septembra. V prípade potreby a voľnej kapacity aj počas školského roka.
1.3. Dlhodobé projekty, programy
Realizujeme preventívne výchovné programy, ktorých obsah je každoročne stanovený v pedagogicko-organizačných pokynoch MŠ SR.
Dlhodobo sa zapájame do prípravy kultúrnych podujatí a vystúpení školy pre rodičov, na vianočné príležitosti, realizujeme športové súťaže, zapájame sa do výtvarných a cyklistických súťaží, podporujeme čitateľskú gramotnosť formou kvízov a návštevami mestskej knižnice.
1.4. Spolupráca s rodičmi, zákonnými zástupcami detí a inými subjektmi
Spolupracujeme s rodičmi detí. Podieľame sa na príprave kultúrneho programu pre rodičov.
Ďalšími subjektmi s ktorými spolupracujeme sú : základná škola, centrum voľného času, ŠKD na ZŠ Lániho, Policajný zbor v Bytči.
2. VLASTNÉ CIELE A POSLANIE VÝCHOVY
Budeme realizovať prostredníctvom výchovného programu „ ŠKD –TVOJ DRUHÝ DOMOV“. Názov aj motto programu vystihuje význam, ktorý prisudzujeme hodnote práce v školskom klube.
2.1. Charakteristika výchovného programu
Našimi prioritnými cieľmi výchovy a vzdelávania mimo vyučovania je umožniť každému dieťaťu zaradenému v ŠKD:
1. Rozvíjať svoju osobnosť a zlepšovať si výchovno-vzdelávacie výsledky:
a/ nenáročnou záujmovou činnosťou podľa výchovného programu ŠKD
b/ samostatnou prípravou na vyučovanie
c/ rozvíjaním kľúčových kompetencií v čase mimo vyučovania a v čase školských
prázdnin podľa výchovného programu ŠKD:
2. Získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu
3. Rozvíjať individuálne záujmy a potreby
4. Rozvíjať kompetencie k zmysluplnému tráveniu voľného času
5. Rozvíjať komunikačných kompetencií
6. Rozvíjať sociálne kompetencie
7. Rozvíjať občianske kompetencie
8. Rozvíjať kultúrne kompetencie
9. Rozvíjať talent a špecifické osobnostné schopnosti
Konkrétnejšie ciele sú rozpracované v jednotlivých tematických oblastiach výchovy a v pláne výchovno-vzdelávacej činnosti na príslušný školský rok.
2.2. Zameranie ŠKD
V našom ŠKD obohacujeme výchovu a vzdelávanie o regionálne prvky, o objavovanie a skúmanie pamätihodností, flóry a fauny v regióne. Individuálne záujmy a schopnosti detí rozvíjame záujmovou činnosťou v oblastiach: turistickej, športovej, hudobno-tanečnej, šachu, šikovné ruky, prírodovednej a tvorivých dielňach. Organizujeme na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu dieťaťa pobyty detí v prírode, výlety a exkurzie.
Výchovný program nášho ŠKD vychádza zo všeobecných cieľov a princípov výchovy a vzdelávania (zákon 245/2008), z kľúčových kompetencií žiaka základnej školy , a z vlastnej koncepcie .
Vo výchove a vzdelávaní kladieme dôraz na celkový rozvoj osobnosti dieťaťa, permanentnú
humanizáciu výchovy, na rozvoj kľúčových kompetencií vedomostí, zručností a schopností detí získaných na vzdelávaní v základnej škole.
Preferujeme, rozvoj samostatnosti a zodpovednosti za prípravu na vyučovanie a za svoje konanie , aktívne využívania voľného času a zmysluplný rozvoj osobnosti .
Režim dňa v ŠKD zohľadňuje striedanie činností, pričom rešpektuje najmä potrebu žiakov na oddych, relaxáciu , osobnostný rozvoj, uspokojovanie záujmov a pokoj pri písaní školských úloh.
Kvalitu výchovno-vzdelávacej činnosti chceme ďalej zvyšovať:
b) Zlepšením materiálnych a priestorových podmienok na realizovanie špecifickej záujmovej činnosti
c) Orientovaním ďalšieho vzdelávanie vychovávateľov na problematiku ochrany detských a ľudských práv a predchádzanie všetkým formám diskriminácie a intolerancie.
2.3. Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti
Naše pedagogické stratégie smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií, prípadne k utváraniu nových kompetencií dieťaťa .
Preferujeme individuálny prístup, uplatňovanie zážitkových aktivizujúcich metód a foriem práce, aplikovanie humanistickej výchovy (partnerský vzťah ku dieťaťu, humanistické hodnotenie dieťaťa), využívanie moderných IKT, úzku spoluprácu s rodinou dieťaťa, spolupráca s vyučujúcimi, kontinuálne ďalšie vzdelávanie vychovávateľov. Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií uplatňujeme tieto pedagogické stratégie :
Kľúčové kompetencie dieťaťa |
Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti |
Kompetencie učiť sa učiť
|
- povzbudzujeme zvedavosť a záujem detí o nové informácie - brainstormingom umožňujeme deťom vyjadriť a realizovať ich vlastné a vhodné nápady - prostredníctvom hier a dramatizácie a vedieme deti k seba hodnoteniu - motivujeme deti k účasti na vedomostných súťažiach - humanistickým hodnotením vytvárame podmienky preto , aby deti mohli zažívať úspech - didaktickými hrami motivujeme deti riešiť nové, neznáme úlohy a situácie - podporujeme projektové učenie |
Komunikačné kompetencie
|
- povzbudzujme deti ku vhodnej komunikácii so spolužiakmi, vychovávateľmi a inými ľuďmi v ŠKD aj mimo ŠKD - individuálnym prístupom podporujeme deti pri primeranom využívaní všetkých dostupných foriem komunikácie - vysvetľujeme deťom význam otvorenej kultúrnej komunikácie - v diskusii a v rozhovore vytvárame podmienky pre prezentáciu a obhajobu osobných názorov ( hádka ) - povzbudzujeme kritické myslenie detí - subsidiaritou pomáhame deťom samostatne riešiť jednoduché konflikty - zážitkovou výchovou trénujeme deti trpezlivo a aktívne počúvať, prijímať a dávať spätnú väzbu - povzbudzujeme priateľské vzťahy v oddelení aj medzi oddeleniami v ŠKD |
Pracovné kompetencie
|
- motivujeme deti k samostatnosti a zodpovednosti za prípravu na vyučovanie - humanistickým hodnotením pomáhame deťom uvedomiť si svoje ďalšie rozvojové možnosti - realizujeme pracovné činnosti v ktorých si deti môžu osvojiť alebo rozvinúť jednoduché manuálne zručnosti potrebné pre praktický život - ponúkame deťom rôznorodé a zaujímavé hry a výchovno- vzdelávacie činnosti a záujmové činnosti - vysvetľujeme deťom základy používania IKT |
Sociálne kompetencie
|
- individuálnym prístupom vedieme deti k rešpektovaniu školského poriadku - v hrách vytvárame situácie v ktorých sa deti učia pomáhať si navzájom - dramatizáciou a hrami vytvárame situácie v ktorých si deti rozvíjajú základy emocionálnej inteligencie: (sebavedomie, seba riadenie, seba motivácia ) - povzbudzujeme detí k efektívnej spolupráci v oddelení aj v ŠKD - vysvetľujeme deťom znaky šikanovania, zneužívania, týrania a spôsoby brániť sa proti nemu - individuálnym prístupom podporujeme autonómiu každého dieťaťa v skupine a učíme deti rešpektovať úlohy skupiny - v hrách učíme deti základom empatie - v spoločných podujatiach, súťažiach, hrách vytvárame situácie , ktoré dieťa učia tvoriť kvalitné medziľudské vzťahy (spoločné riešenie problémov) - trénujeme deti vypočuť si odlišné názory - povzbudzujeme deti zdravo žiť - príkladmi, besedou s rodičmi a rozhovorom učíme deti vážiť si prácu iných |
Občianske kompetencie
|
- čítaním príbehu, sledovaním filmu , diskusiou pomáhame deťom orientovať sa v základných humanistických hodnotách (pravda, zodpovednosť, tolerancia, spolupráca ) - povzbudzujme deti k participácii na vytváraní spoločných pravidiel v oddelení a na živote v oddelení a v ŠKD - v hrách a vysvetľovaním učíme dieťa poznať a domáhať sa svojich práv kultúrnou formou - rozhovorom , diskusiou, vychádzkami, exkurziami vedieme deti k prirodzenej hrdosti na kultúrne a historické pamiatky, zvyky a tradície - vysvetľujeme deťom význam spolužitia s inými kultúrami - v hrách vytvárame také situácie, ktoré deťom umožnia učiť sa rešpektovať názory ostatných ľudí - vysvetľovaním, besedou s odborníkom, spoločným projektom vedieme deti k šetreniu energiami, potravinami, k triedeniu odpadu a ochrane životného prostredia |
Kultúrne kompetencie |
- povzbudzujeme a motivujme deti k prezentácii kultúrnych prejavov v styku s ostatnými ľuďmi - vysvetľujeme deťom základné zásady spoločenskej etikety, aktivizujeme a trénujeme ich k aplikácii v ich každodennom živote - vysvetľujeme deťom rozdiel medzi vulgárnym a kultúrnym správaním sa - vychádzkami, kreslením, maľovaním, diskusiou povzbudzujeme deti hľadať krásu v bežných každodenných veciach okolo neho - ukážkami, čítaním, sledovaním videa, diskusiou poskytujeme deťom informácie o iných kultúrach a kultúrnych tradíciách a náboženstvách,; vedieme deti k náboženskej tolerancii - motivujeme a povzbudzujeme deti k spolupráci na pripravovaní kultúrneho podujatia v skupine, v ŠKD - motivujeme detí k aktívnemu vytváraniu kultúrneho prostredia - realizujeme tvorivé dielne, v ktorých deti môžu prezentovať originálne nápady návrhy a postupy |
Dosahovanie stanovených cieľov budeme zabezpečovať individuálnym prístupom , preferovaním zážitkových metód a foriem práce, aplikovaním humanistickej výchovy, úzkou spoluprácou s vyučujúcimi, s rodinou dieťaťa a vytváraním pozitívnej emocionálnej klímy v oddelení a v ŠKD.
3. KĽÚČOVÉ KOMPETENCIE DIEŤAŤA ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
Výchovou a vzdelávaním mimo vyučovania v nadväznosti na výchovno-vzdelávaciu činnosť školy primárneho vzdelávania umožňujeme individuálny rozvoj osobnosti dieťaťa, jeho vedomostí, záujmov, základov spôsobilostí, zručností, postojov a hodnôt. Podporujeme vytváranie vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu a k aktívnemu tráveniu voľného času. Posilňujeme jeho úctu k rodičom. Učíme ho úcte k ľudským právam a základným slobodám, k porozumeniu a znášanlivosti, tolerancii, kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu.
Kľúčové kompetencie sa v procese výchovno-vzdelávacej činnosti rozvíjajú a navzájom prelínajú v jednotlivých tematických oblastiach výchovy. Dieťa ich rozvíja účasťou na záujmovej činnosti a účasťou na výchovno-vzdelávacích aktivitách. Kľúčové kompetencie dieťaťa sú výsledkom obsahu výchovno-vzdelávacej činnosti a celkového výchovno-vzdelávacieho procesu v ŠKD.
Kľúčové kompetencie chápeme ako ideálny plánovaný cieľový výstup dosahovaný systematickým a postupným výchovno-vzdelávacím procesom počas pobytu dieťaťa v ŠKD.
Dieťa ŠKD má osvojené tieto kľúčové kompetencie na úrovni zodpovedajúce jeho individuálnym osobnostným možnostiam a dĺžke pobytu v ŠKD:
3.1.1.KOMPTENCIA UČIŤ SA UČIŤ
- rieši nové, neznáme úlohy a situácie
- zúčastňuje sa vedomostných súťažiach
- kriticky zhodnotí svoje výkony
- prejavuje záujem o nové informácie
3.1.2.KOMUNIKAČNÉ KOMPETENCIE
- vyjadruje vhodne zvolené slová a vety
- reč vie dopĺňať vhodnou gestikulácoiu
- zrozumiteľne vyjadruje a obhajuje svoj názor
- vypočuje si opačný názor
- rozvíja si komunikačné schopnosti v oblasti moderných IKT
- prijíma spätnú väzbu
3.1.3.SOCIÁLNE KOMPETENCIE
- vlastným postupom rieši jednoduché konflikty
- pomenuje svoje potreby, city a pocity
- presadzuje autonómiu a práva svojej osobnosti
- rešpektuje úlohy skupiny
- efektívne spolupracuje v skupine
- uvedomuje si potreby žiakov a osôb so zdravotným znevýhodnením
- uvedomuje si potreby ostatných žiakov
– zvládne jednoduché stresové situácie
3.1.4.PRACOVNÉ KOMPETENCIE
- prejavuje samostatnosť vo vypracovaní domácich úloh
- plánuje a hodnotí svoje činnosti
- prijíma nové informácie a poznatky
- dokončí prácu
- kultivuje svoju vytrvalosť
- plní si povinností
- ovláda jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
- rozvíja manuálne zručnosti
3.1.5.OBČIANSKE KOMPETENCIE
- uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
- uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie
- je otvorený primeranému participovaniu na živote v oddelení
- prejavuje úctu k rodičom a k starším osobám
3.1.6.KULTÚRNE KOMPETENCIE
- pozná kultúrne pamätihodnosti regiónu
- rozlišuje kultúrne a nekultúrne správanie
- rešpektuje iné kultúry a zvyky
- prijíma kultúrne podnety
- je otvorený podieľať sa na kultúrnych podujatiach v skupine
- ovláda základy kultúrneho správania / pozdrav, podanie ruky.../
- kultivuje svoj talent
4. FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Dochádzka dieťaťa do ŠKD je pravidelná alebo nepravidelná, počas plnenia povinnej školskej dochádzky v primárnom vzdelávaní základnej školy.
Výchovu mimo vyučovania v ŠKD uskutočňujeme poldennou formou týždenného , zvyčajne štvorročného výchovno-vzdelávacieho pôsobenia v čase pred a po pobyte dieťaťa na vzdelávaní v škole v oddelení ŠKD, v ktorom je najviac 27 detí.
Výchovu mimo vyučovania realizujeme pravidelnými, priebežnými a príležitostnými činnosťami v oddelení , alebo v rámci ŠKD:
- v príprave na vyučovanie a vzdelávacej činnosti
- záujmovej činnosti
- oddychovej a relaxačnej činnosti
- výchovno-vzdelávacej činnosti podľa výchovného programu
Vychovávateľky uplatňujú predovšetkým zážitkové, aktivizujúce a motivačné metódy a formy práce, spolupracujú s rodinou dieťaťa a s pedagogickými zamestnancami školy. Vo výchovno-vzdelávacej činnosti preferujú oddychové, rekreačné, záujmové činnosti a zážitkové vzdelávanie.
Základnou organizačnou formou výchovy a vzdelávania v ŠKD je individuálna alebo skupinová výchovno-vzdelávacia aktivita v oddelení ŠKD.
5. TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY
Výchovu a vzdelávanie mimo vyučovania realizujeme v týchto výchovných oblastiach:
- vzdelávacia
- spoločensko-vedná
- pracovno-technická
- prírodovedno-environmentálna
- esteticko-výchovná ( výtvarná, hudobná, literárno-dramatická )
- telovýchovná ( športové, turistické, zdravotné)
Tematické oblasti v sebe zároveň obsahujú ďalšie oblasti výchovy najmä:, rozumovú, mravnú, ekologickú , telesnú výchovu a výchovu k rodičovstvu, dopravnú.
Výchovno-vzdelávací proces realizujeme tak, že obsah jednotlivých výchovno-vzdelávacích činností aplikujeme integrovane vo viacerých výchovných oblastiach a v záujmovej činnosti naraz, čo nám umožňuje efektívne a komplexne rozvíjať osobnosť detí. Preferujeme prepojenosť jednotlivých oblastí výchovy najmä pri rozvoji osobnosti dieťaťa v oblasti jeho samostatnosti , spolupráce, komunikácie a uspokojovania individuálnych záujmov .
Kľúčové kompetencie a osobnosť dieťaťa rozvíjame prostredníctvom realizácie nižšie uvedených hlavných (vyšších) výchovno-vzdelávacích cieľov. Ich plnenie budeme dosahovať realizovaním nižších , špecializovanejších a konkrétnejších cieľov v jednotlivých výchovných oblastiach a aktivitách .
Konkrétne špecializované ciele uvádzame v pláne výchovno-vzdelávacej činnosti na príslušný školský rok.
5.1.1. VZDELÁVACIA OBLASŤ
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie
- rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa
- získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov
- získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu
5.1.2 SPOLOČENSKO – VEDNÁ OBLASŤ
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- spolurozhodovať o živote v skupine
- rozvíjať základy zručností seba hodnotenia, seba riadenia , seba motivácie a empatie
- prejavovať úctu k rodičom , starším osobám
- prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím
- pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd
- posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti
- kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa
- vyjadrovať svoj názor
- vedieť vypočuť opačný názor
- využívať všetky dostupné formy komunikácie
- rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa
- vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty
- poskytnúť pomoc alebo pomoc privolať
5.1.3.PRACOVNO – TECHNICKÁ OBLASŤ
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- vedieť samostatne si vytyčovať jednoduché osobné ciele
- rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu
- vedieť spolupracovať so skupinou
- rozvíjať základy manuálnych a technických zručností
- získavať základy zručností potrebných pre praktický život
- získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov
5.1.4.PRÍRODOVEDNO – ENVIRONMENTÁLNA OBLASŤ
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia
- rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia
5.1.5.ESTETICKO – VÝCHOVNÁ OBLASŤ
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí
- rozvíjať základy vzťahu ku klasickému umeniu
- rozvíjať talent a špecifické schopnosti
- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností
- prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia
- podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v oddelení
- objavovať krásu v bežnom živote
5.1.6.TELOVÝCHOVNÁ OBLASŤ
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- kultivovať základné hygienické návyky
- rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom
- pochopiť škodlivosť fajčenia alkoholu a iných drog
- pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia
- pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy
- poznať základné princípy zdravého životného štýlu
- rozvíjať športový talent a schopnosti
6. VÝCHOVNÝ PLÁN
Názvy tematických oblastí výchovy |
Počet výchovno-vzdelávacích činností/aktivít v jednotlivých ročníkoch |
|
I.ročník |
II.ročnk |
III.ročník |
IV.ročník |
Vzdelávacia oblasť |
155 |
155 |
155 |
155 |
Spoločensko-vedná oblasť |
37 |
37 |
37 |
37 |
Pracovno-technická oblasť |
38 |
38 |
38 |
38 |
Telovýchovná oblasť |
38 |
38 |
38 |
38 |
Esteticko-výchovná oblasť |
38 |
38 |
38 |
38 |
Prírodovedno-environmen. oblasť |
36 |
36 |
36 |
36 |
Vychovávateľky projektujú VVČ tak, aby sa v priebehu dňa striedal odpočinok a relax so vzdelávaním (príprava na vyučovanie), či záujmovými a výchovno-vzdelávacími aktivitami.
Vychovávateľky projektujú činnosti tak, aby uspokojovali záujmy a rozvíjali schopnosti všetkých detí.
Tematické oblastí výchovy |
||||||||||
Názov tematických oblastí výchovy |
Počet jednotlivých výchovno-vzdelávacích činností v jednotlivých oddeleniach ŠKD |
|||||||||
|
I. oddel.
|
II. oddel. |
III. oddel. |
IV. oddel. |
V. oddel. |
VI. oddel. |
VII. oddel. |
VIII. oddel. |
IX. oddel. |
X. oddel. |
1. Spoločensko-vedná oblasť |
37 |
37 |
37 |
37 |
37 |
37 |
37 |
37 |
37 |
37 |
2.Pracovno-technická oblasť |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
3.Telových.,šport.,zdravotná oblasť |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
4.Esteticko-výchovná oblasť |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
5.Prírodovedno-environment. oblasť |
36 |
36 |
36 |
36 |
36 |
36 |
36 |
36 |
36 |
36 |
6.Vzdelávacia oblasť |
155 |
155 |
155 |
155 |
155 |
155 |
155 |
155 |
155 |
155 |
· realizácia vzdelávacej oblasti (príprava na vyučovanie) - denne
· realizácia ostatných výchovných činností – 1x za týždeň
7. PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE
Pre počet prijatých detí potrebujeme desať vychovávateliek. Pedagogický zbor má deväť vychovávateliek ( vrátane vedúcej vychovávateľky) a jednu učiteľku roč. 1.-4 na krátený úväzok. Požadovaným vzdelaním pre výkon funkcie vychovávateľ v ŠKD je stredná pedagogická škola alebo vysokoškolské vzdelanie I. alebo II stupňa (najmä odbor vychovávateľstvo a príbuzné pedagogické vedy). 100 % vychovávateliek spĺňa kvalifikačné a odborné predpoklady, z toho päť má stredoškolské vzdelanie, päť vysokoškolské pedag. vzdelanie. Vychovávateľky sa príležitostne zúčastňujú ďalšieho vzdelávanie a sebavzdelávania zameraného na inováciu výchovno-vzdelávacieho procesu a využívanie zážitkových metód práce.
Vychovávateľky ovládajú špecifické zručnosti ako: tvorivá dramatika, trénerstvo kolektívnych športov a hra na hudobný nástroj. Každoročne sa podieľajú na príprave vystúpení detí na celoškolské kultúrne a športové podujatia. Časť úväzku výchovnej činnosti si dopĺňajú vyučovacou činnosťou v škole.
Skladba výchovných oddelení |
|||
Výchovné oddelenie |
Vychovávateľka |
Ročník |
Pridelená vých. miest. |
I. oddelenie |
p. vych. Truchlá |
III.B, I.C |
1. poschodie I.C trieda |
II. oddelenie |
p. vych. Šefarová |
II.B,IV.C |
1. poschodie I.D trieda |
III. oddelenie |
p. vych. Bučová |
II.A, III.D, IV.B,IV.A |
1. poschodie I.B trieda |
IV. oddelenie |
p. vych. Šmahajová |
II.E, I.A |
1. poschodie I.A trieda |
V. oddelenie |
p. vych. Mgr. Skatuloková |
II.D, IV.D |
2. poschodie II.D trieda |
VI. oddelenie |
p. vych. Mgr. Homolíková |
II.C,III.C, IV.E |
2. poschodie IV.D trieda |
VII. oddelenie |
p. vych. Mgr.Michálková |
I.B, IV.D |
1. poschodie II.E trieda |
VIII. oddelenie |
p. vych. Mgr. Mináriková |
dochádzajúce |
prízemie Herňa ŠKD |
IX. oddelenie |
p. vych. Mgr. Holubcová |
dochádzajúce |
prízemie Herňa ŠKD |
X. oddelenie |
p. vych. Mgr. Smetanová |
III.A,I.D,III.C |
1. poschodie II.C trieda |
8. MATERIÁLNO-TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
ŠKD má pre svoju činnosť svetlé a čisté priestory. Na estetickom vzhľade a výzdobe priestorov sa podieľajú vychovávateľky a deti ŠKD.
Na odpočinkové činnosti využívame molitanové koberce.
Deti majú dobré podmienky na oddych a relaxáciu.
Priestory pre nerušenú prípravu detí na vyučovanie a realizáciu záujmovej činnosti sú dostatočné. Technické podmienky máme tiež dobré. Máme k dispozícií počítače, kopírovací stroj, tlačiareň, televízor, video, DVD prehrávač, dva magnetofóny. 5x týždenne máme prístup s deťmi ŠKD do počítačovej učebne. Postupne chceme technické vybavenia zabezpečiť tak, aby malo každé oddelenie k dispozícii aspoň jeden počítač, DVD prehrávač, jedno multifunkčné zariadenia k počítaču.
Pre pohybové aktivity môžu deti využívať vonkajší športový areál a telocvičňu v priestoroch školy.
Vedomosti , schopnosti a zručnosti si deti rozvíjajú prípravou na vyučovanie , a činnosťou vo výchovno-vzdelávacích a oddychových aktivitách .
Praktické zručnosti a schopnosti si môžu deti osvojovať a rozvíjať záujmovou činnosťou.
ŠKD má vyhovujúce hygienické podmienky. Máme šatne na preobúvanie, na odkladanie obuvi a šatstva a sociálne zariadenia pri oddeleniach. V každom oddelení je umývadlo s pitnou vodou. Deti obedujú v jedálni pod dohľadom vychovávateliek. Režim dňa zohľadňuje právo detí na odpočinok , relaxáciu , nerušenú prípravu na vyučovanie a na záujmovú činnosť.
Vychovávateľky majú zborovňu.
Materiálne vybavenie pre výchovno-vzdelávaciu činnosť je nedostatočné najmä pre nedostatočné finančné zabezpečenie.
ŠKD má bezbariérový prístup.
9. PODMIENKY PRE ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI
VÝCHOVE
Bezpečnosť a ochranu zdravia pri výchove zabezpečujeme základným poučením detí o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v škole, v ŠKD na ihrisku v telocvični a na vychádzkach, ktoré realizujú vychovávateľky pri nástupe detí do ŠKD a neskôr im ho permanentne pripomínajú.
V ŠKD je zabezpečená nepretržitá starostlivosť a dohľad na deti pred vyučovaním a po vyučovaní. Osvetlenie tried je dostatočné.
Vykurovanie priestorov je dostatočné, nakoľko značný únik tepla bol odstránený výmenou nedoliehajúcich okien za plastové. Vetranie miestností je dostatočné.
Priestory ŠKD sú vybavené primeraným sedacím a pracovným nábytkom. Deti majú celodenný prístup k pitnej vode.
Čistota a hygiena prostredia je na dobrej úrovni. Na veľmi dobrej úrovni máme sociálne zariadenia, ktoré boli zmodernizované..
Vybavenie ŠKD je nedostatočné najmä :
nedostatok účelových priestorov pre relaxáciu a odpočinok detí. Prostredie školských tried nevytvára vhodnú klímu pre relaxáciu, oddych detí a zážitkovú výchovu a vzdelávanie
vybavenie pre esteticko-výchovnú činnosť / hudobná a dramatická /.
V prípade úrazu máme dobrú dostupnosť prvej pomoci. Telefónne čísla rodičov detí máme uvedené v žiadostiach o prijatie detí do ŠKD. Lekárnička I. pomoci je umiestnená v zborovni. Máme k dispozícií školský pracovný mobil / v prípade úrazu, alebo potreby spojenia s rodičmi detí ŠKD/, ktorý je v III. oddelení u vedúcej vychovávateľky. Všetky vychovávateľky absolvovali školenie prevej pomoci. V ŠKD a v škole platí písomný zákaz fajčenia vo všetkých objektoch.
Pravidelnosť kontrol BOZP v ŠKD a odstraňovanie ich nedostatkov zabezpečuje riaditeľ školy externým bezpečnostným a požiarnym technikom.
10. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
Pri hodnotení dieťaťa budeme sledovať jeho úroveň dosahovania očakávaných výstupov v jednotlivých oblastiach výchovy ( kompetencie žiaka).
V hodnotení dieťaťa rešpektujeme zmeny v jeho osobnostnom vývoji ( otvorenosť hodnotenia ) a právo dieťaťa na omyl . Dieťa učíme seba hodnoteniu.
Pri hodnotení detí uplatňujeme tieto indikátory:
1. Školský/vnútorný/ poriadok ŠKD v ktorom sme po dohode s rodičmi a vychovávateľmi určili pravidlá správania sa detí v ŠKD, ich práva a povinnosti .
2. Pravidlá spolužitia v oddelení, ktoré si spoločne určuje vychovávateľka s deťmi.
3. Úroveň schopností a zručností dieťaťa.
Pri hodnotení detí aplikujeme metódy individuálneho prístupu, povzbudenia, pozorovania, rozhovoru , aktivizácie a úzkej spolupráce s rodičmi detí .
Výsledky hodnotenia detí evidujeme v osobnom spise dieťaťa, rešpektujeme právo dieťaťa na omyl.
Nástroje hodnotenia:
1. Spätná väzba od rodičov
2. Spätná väzba od učiteľov
3. Pozorovanie detí pri činnosti